Nu u misschien nog wat vakantie heeft, bestaat de kans dat u “grote kuis” houdt in uw bureau. Welke documenten moet u nog bijhouden en welke niet ?
Wat bewaren ?
In theorie moeten er een hele hoop documenten bewaard worden : uw jaarrekening, facturen, grootboek, bankuittreksels, inventaris, contracten, bestelbons, leverbons, professionele agenda’s, briefwisseling en e-mails, aandelenregisters, enz.
Hoe bewaren?
Dat mag op papier, digitaal of een combinatie van beide.
Waar?
In principe moet u de boekhouding bijhouden op de zetel van uw vennootschap. Dat uw boekhouding tijdelijk bij uw boekhouder ligt om bijgewerkt te worden, is op zich geen probleem, maar permanent (een deel van) uw boekhouding elders bijhouden, kan niet zomaar. Digitale documenten mag u ook ‘in de cloud’ bewaren, op voorwaarde dat u er in België een gewaarborgde online toegang toe heeft.
Hoelang bewaren?
Tem 2022 : alles tot het verstrijken van het zevende boekjaar volgend op het belastbaar tijdperk bijhouden.
Vanaf 2022 : bewaartermijn verlengd tot tien jaar voor de boekjaren verbonden aan aanslagjaar 2023 en daarna.
Drie uitzonderingen.
Volgende stukken of facturen moet u langer bewaren dan zeven of tien jaar :
Wat mag u in 2023 weggooien?
Het kantoor zal gesloten zijn van maandag 23 december 2024 tem vrijdag 3 januari 2025.