Meermaals krijgen we van klanten brieven doorgestuurd die zijn ontvangen van de FOD Financiën waarin zij gevraagd worden de registratie in het UBO-register te herbevestigen. Vandaar dat we in dit artikel even dieper ingaan op dit UBO-register en de verplichting tot jaarlijkse herbevestiging.
UBO-Register ?
Het register van de uiteindelijke begunstigden, het zgn. UBO-register, heeft tot doel informatie te ontvangen omtrent de uiteindelijke begunstigden van in België opgerichte vennootschappen, trusts, stichtingen en (internationale) vzw’s en juridische entiteiten. Voor de meeste ondernemingen zijn deze uiteindelijke begunstigden de aandeelhouders van de vennootschap. Bij VZW’s zijn dit meestal de bestuurders van de VZW.
Waar bevestigen?
Bij het inloggen met itsme op het UBO-register via MyMinfin heeft u toegang tot alle gegevens die zijn ingevoerd over uw vennootschap, inclusief de registratiedatum en de laatste bevestigingsdatum. Inloggen kan via volgende link : https://www.minfin.fgov.be/ubo/
Deadline?
De uiterste datum voor de jaarlijkse bevestiging is afhankelijk van de laatste keer dat er gegevens in het UBO-register ingevoerd of bevestigd werden. Dat is dus voor elke vennootschap anders.
Als u bijvoorbeeld de gegevens voor het laatst op 10.09.2023 bevestigd heeft, dan is de bevestigingsdeadline dit jaar uiterlijk 10.09.2024.
UBO-mandaat voor Bizzpartner ?
Ons kantoor kan u van deze taak ontlasten (en doet dit ook in de meerderheid van de gevallen). Hiervoor moeten wij echter in het bezit zijn van een UBO-mandaat dat door uw vennootschap aan ons kantoor gegeven wordt. De aanmaak van dit mandaat kan op dezelfde manier gebeuren als de andere mandaten zoals bijvoorbeeld het mandaat BTW of vennootschapsbelasting. Indien wij beschikken over het UBO mandaat herbevestigen wij pro actief de situatie in uw UBO-register op het moment dat wij de jaarafsluiting van de vennootschap voorbereiden.
Automatisch via digitaal aandelenregister eStox
Als erkend ITAA kantoor hebben wij ook de mogelijkheid om voor uw vennootschap een digitaal aandelenregister aan te maken. Dit gebeurt in de toepassing eStox dewelke gecreëerd werd door het ITAA en de notarissen. Indien u over een digitaal aandelenregister beschikt, wordt het UBO register automatisch herbevestigd en moet er geen manuele actie gebeuren door zowel uzelf als ons kantoor.
Om na te gaan of u beschikt over een UBO-mandaat of over een digitaal aandelenregister, of u wenst 1 van beiden aan te maken : contacteer uw dossierbeheerder en wij doen het nodige !
Het kantoor zal gesloten zijn van maandag 23 december 2024 tem vrijdag 3 januari 2025.